Syurga Sang Isteri…

Rasulullah s.a.w dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Aisyah r.a bermaksud:

“Aku pernah bertanya kepada Baginda: “Siapakah orang yang paling berhak ke atas isteri ?” Baginda menjawab:”Orang yang paling berhak kepada isteri ialah suaminya”. Kemudian aku bertanya lagi :”Dan siapakah orang yang paling berhak ke atas suami?” Baginda menjawab:”Orang yang paling berhak ke atas seorang suami ialah ibu kandungnya.” – (Riwayat Bazar dan al-Hakim)

Seperti semua sedia maklum, syurga seorang perempuan (belum kahwin) terletak di bawah tapak kaki ibunya.., tetapi, bagi seorang wanita (bergelar isteri), syurga nya terletak di bawah kaki suami.

Maknanya, taat kepada suami maka, si isteri akan mudah mendapat syurga. Mudah sebenarnya seorang wanita untuk mendapat syurga Allah s.w.t.

Dalam sebuah hadis yang lain pula Baginda bersabda bermaksud: “Sekiranya aku dibenarkan untuk memerintahkan seseorang bersujud kepada orang lain nescaya aku perintahkan seorang isteri bersujud kepada suaminya.” – (Riwayat Tirmizi dab Ibnu Hibban)

Betapa Rasulullah s.a.w menyuruh kita taat kan suami dan kalau si isteri menderhaka kepada suaminya.., walaupun cuma keluar tanpa izin. Maka jadilah si isteri tadi isteri yang nusyuz.., dan sesungguhnya isteri yang nusyuz tidak layak di syurga Allah!

Dalam hadis yang lain Rasulullah s.a.w bersabda bermaksud:

“Kebanyakan ahli neraka adalah terdiri daripada kaum wanita.” Maka menangislah mereka dan bertanya salah seorang daripada mereka: “Mengapa terjadi demikian, adakah kerana mereka berzina atau membunuh anak atau kafir ?” Baginda menjawab : “Tidak, mereka ini ialah mereka yang menggunakan lidah menyakiti hati suami dan tidak bersyukur akan nikmat yang disediakan oleh suaminya.” – (Riwayat Muslim)

Janganlah disakiti hati suami.., fikir sebelum nak berkata-kata.., kalau tak termasuklah kita dalam golongan di atas ni.

Kebelakangan ni mcam-macam kes tentang suami isteri dapat kita dengar, si isteri dah pandai mintak cerai sebab kononnya boleh hidup sendiri. Kalau lah si isteri yang mintak cerai dari suaminya baca hadis ni, rasanya mesti tak gamak dia nak berbuat sedemikian :

Sabda Rasulallah s.a.w bermaksud:

“Mana-mana isteri yang meminta suaminya menceraikannya dengan tiada sebab yang dibenarkan oleh syara’ maka haram baginya bau syurga.” – (Riwayat Abu Daud dan Tirmizi)

Ketahuilah wahai isteri sekalipun seseorang suami itu kejam atau jahat HARAM bagi isteri itu derhaka dan menyakiti hati suaminya. Isteri wajib taat kepada perintah suami dengan keadaan apa sekalipun SELAGI SUAMI TIDAK MEYURUH KE ARAH KEMAKSIATAN.

Ini adalah disebabkan oleh kemudahan jalan pintas untuk kesyurga yang Allah s.a.w berikan kepada isteri iaitu dengan hanya Menjaga Solat, Puasa,Jaga Kehormatan dan Taat Kepada Suami.

Sebagaimana Sabda Rasullullah s.a.w “Perempuan apabila sembahyang lima waktu, puasa bulan ramadhan, memelihara kehormatannya serta taat akan suaminya, masuklah dia dari pintu syurga mana sahaja yang dikehendaki”

Sabda baginda lagi.., “Wanita yang taat berkhidmat kepada suaminya akan tertutup pintu-pintu neraka dan terbuka pintu-pintu syurga. Masuklah dari mana-mana pintu yang di kehendaki dengan tidak berhisab!”

Sebagaimana isteri firaun Asiah yang tetap taat dengan suaminya yang kafir sehingga beliau dipancung .

Al-Quran surah At-Tahrim ayat 11 yang bermaksud : “Dan Allah s.w.t mengemukakan satu misalan perbandingan bagi orang yang beriman iaitu perihal isteri Firaun ketika ia berkata : “Tuhanku, binalah untukku sebuah istana di sisi-Mu dalam syurga dan selamatkanlah aku daripada kaum yang zalim.”

Permohonan Asiah diperkenankan oleh Allah s.w.t, lalu Allah perintahkan kepada malaikat : “Sesungguhnya hamba-Ku memohon pada-Ku dan aku perkenankan permohonannya.

Maka perlihatlah padanya gambarannya kerana suaminya didunia akan Aku ganti dengan suami yang lebih baik di dalam syurga, istananya yang ada di dunia akan Aku ganti dengan istana yang lebih baik di dalam syurga.”

Advertisements

~Ainul Mardhiah~

Ainul Mardhiah merupakan seorang bidadari yang paling cantik dalam kalangan bidadari-bidadari yang lain (bermaksud mata yang di redhai). Suatu pagi (dalam bulan puasa) ketika nabi memberi targhib (berita-berita semangat di kalangan sahabat untuk berjihad/berdakwah untuk agama Allah) katanya siapa-siapa yang keluar di jalan Allah tiba-tiba ia syahid, maka dia akan dianugerahkan seorang bidadari yang paling cantik dalam kalangan bidadari2 syurga. Mendengar berita itu seorang sahabat yang usianya muda teringin sangat hendak tahu bagaimana cantiknya bidadari tersebut, tetapi di sebabkan sahabat ini malu hendak bertanyakan kepada nabi saw,kerana malu kepada sahabat-sahabat yang lain. Namun dia tetap memberi nama sebagai salah sorang yang akan keluar di jalan Allah.

Sebelum Zohor sunnah nabi akan tidur sebentar (dipanggil khailulah, maka sahabat yang muda tadi juga turut bersama jemaah yang hendak berangkat tadi tidur bersama-sama sekejap.Tiba-tiba dalam tidur sahabat tersebut dia bermimpi berada di satu tempat yang sungguh indah, dia bertemu dengan seorang yang berpakaian yang bersih lagi cantik dan muka yang berseri2,lalu di tanya sahabat ini ,di manakah beliau berada,lalu ada suara yang menjawab,inilah syurga,tiba2 dia menyatakan hasrat untuk berjumpa dengan ‘Ainul Mardhiah (bidadari yang Nabi saw bagitahu tadi),lalu ditunjuknya di suatu arah maka berjalanlah sahabat ini, disuatu pepohon beliau mendapati ada seorang wanita yang tak pernah dia lihat kecantikan yang sebegitu,tak pernah dilihat didunia ini,lalu diberikan salam dan sahabat ini bertanya, andakah ini Ainul Mardhiah,wanita itu menjawab ehh tidakk(lebih kurang macam tu la dalam bahasa kita),saya penjaganya,Ainul Mardhiah ada di dalam singgahsana di sana.

Lalu dia berjalan dan memasuki satu mahligai yang cukup indah dan mendapati ada seorang lagi wanita yang kecantikannya berganda-ganda daripada yang pertama tadi di lihatnya, sedang mengelap permata-mata perhiasan di dalam mahligai,lalu diberi salam dan di tanya lagi adakah ini Ainul Mardiah lalu wanita itu menjawab,eh tidak, saya hanya penjagaya di dalam mahligai ini,Ainul Mardiah ada di atas mahligai sana, lalu dinaikinya anak-anak tangga mahligai permata itu, kecantikkannya sungguh mengkagumkan,lalu sahabat ini sampai ke satu mahligai dan mendapati seorang wanita yang berganda-ganda cantik dari yang pertama dan berganda-ganda catiknya dari yang kedua yang beliau jumpa tadi,dan tidak pernah di lihat di dunia,lalu wanita itu berkata,akulah Ainul Mardhiah, aku diciptakan untuk kamu dan kamu diciptakan untuk aku,bila lelaki itu mendekatinya wanita itu menjawab,nanti kamu belum syahid lagi,tersentak daripada itu pemuda itu pun terjaga dari tidurnya lalu dia menceritakan segala-galanya kepada sahabat lain, namun begitu dia memesan agar jangan menceritakan cerita ini kepada Nabi SAW,tapi sekiranya dia syahid barulah di ceritakan kepada Nabi saw.

Petang itu pemuda itu bersama-sama dengan jemaah yang terdapat Nabi saw di dalamnya telah keluar berperang/berjihad lalu ditakdirkan pemuda tadi telah syahid. Petang tersebut ketika semua jemaah telah pulang ke masjid, di waktu hendak berbuka puasa maka mereka telah menunggu makanan untuk berbuka (tunggu makanan adalah satu sunnah nabi). Maka kawan sahabat yang syahid tadi telah bangun dan merapati nabi saw dan menceritakan perihal mimpi pemuda yang syahid tadi.

Sahabat pemuda yang syahid tadi,dalam menceritakan kepada nabi saw,Nabi saw menjawab benar,benar,benar sepanjang cerita tersebut. Akhirnya nabi SAW berkata memang benar cerita sahabat kamu tadi dan sekarang ini dia sedang menunggu untuk berbuka puasa di syurga..

~What is AP?~

atap-baru0

 

images (1)

 

This afternoon, the author went to Nasi Ayam Penyet Restaurant with husband at Bandar Sri Permaisuri, Cheras Kuala Lumpur. For readers information, this is the map of location for that restaurant.

map to ayam penyet

 

The originality of this restaurant actually comes from Indonesian country. All the menus provided also an Indonesian Style and concept.

Ayam Penyet Restaurant was chosen because of the interesting menus together with a reasonable prices. Of course, the author ordered a set of Nasi Ayam Penyet (chicken rice). Below is the picture of the menu card and meal.

IMG-20120918-03114

P1220697

 

By that time, the author were served by a waiter/ waitress named; Lofa. She wasn’t girl. She also wasn’t boy. But the most important is, she/he was very nice person. She/ he treated us more better than normal person.

In Malaysia, we called her/ him as a MakNyah or Choi. The author and husband were talking while eating and so many things that she/ he tell the author. She/ he had a very positive thinking minded especially in terms of how she/ he look or judge the people outside. For her/ him, all people are nice.

Moral value that the author and husband can share is; Don’t judge a book by it’s cover…

d18

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

~What inside Kelantan?~

Welcome to Kelantan!

kelantan

Kelantan is a state of Malaysia. The capital and royal seat is Kota Bharu. The Arabic honorific of the state is Darul Naim, (“The Blissful Abode”).

Kelantan is positioned in the north-east of Peninsular Malaysia. It is bordered by Narathiwat Province of Thailand to the north, Terengganu to the south-east, Perak to the west, and Pahang to the south. To the north-east of Kelantan is the South China Sea.

Kelantan is located in the north-eastern corner of the peninsula, Kelantan, which is said to translate as the “Land of Lightning” (see alternate theories below), is an agrarian state with lush paddy fields, rustic fishing villages and casuarina-lined beaches. Kelantan is home to some of the most ancient archaeological discoveries in Malaysia, including several prehistoric aboriginal settlements.

Due to Kelantan’s relative isolation and largely rural lifestyle, Kelantanese culture differs somewhat from Malay culture in the rest of the peninsula; this is reflected in the cuisine, arts, and the peculiar Kelantanese Malay dialect, which is unintelligible even for some speakers of standard Malay.

Local specialties

Apart from consumable items imported from Thailand, there are dishes which have developed through the rich culture of the Kelantanese themselves, such as:

Specialty Description
Nasi dagang This is a mix of white rice and brown glutinous rice which is cooked with coconut milk, blended onions, garlic and some spices (such as fenugreek(halba). Fish or chicken curry is usually a complementary dish, together with a mild brown sugared sambal (chili paste).
Nasi kerabu Nasi Kerabu literally means “rice salad”. Kelantan has a variety of nasi kerabuNasi kerabu biasa (“normal”), putih (“white”), hitam (“black”, though the actual color is blue after the flower used as colouring in the recipe) and kuning (“yellow”), for the turmeric used in the cooking process). Each kerabu is usually served with a matching, traditional sambal. Thekerabu (salad) itself can be any combination of vegetables or edible leaves. It is also served with fried breaded fish, keropok keping (see below), salted egg, solok lada (chillies stuffed with minced fish and grated coconut), and pickled garlic. Importantly, a sauce called budu must be included for the dish to qualify.
Nasi tumpang Rice packed in a cone-shaped banana leaf. A pack of nasi tumpang consists of an omelettemeat floss, chicken and/or shrimp curry and sweet gravy. It is traditionally meant for travellers.
Ayam percik Wood-fire broiled chicken dressed with sweet coconut gravy. Ayam golek/ayam percik is eaten with white rice in major family dishes and is served during feasts.
Nasi berlauk A popular breakfast food for the Kelantanese. Nasi berlauk is rice served with fish or chicken and vegetables cooked with turmeric and galangal infused yellow gravy.
Nasi ulam Ulam is the local term for raw vegetables – the meal consists of white rice served with a variety of raw vegetables, and is one of the healthier dishes found in Malay cuisine.
Keropok These are Kelantanese crackers and can be made from fish, prawns or squid. The way they are made is similar to keropok gote, but after they are steamed or boiled and thinly sliced and dried for storage or further cooking.
Keropok lekor These are Kelantanese fish sausages. Made by combining fish flesh and sago or tapioca flour, keropok lekor is rolled into long firm sticks and then steamed or boiled. To enjoy it, one has to cut it into desired bite sized and deep fried. It is a popular schoolchildren’s snack food.
Laksa Kelantan The laksa dish, white noodles served with gravy (curry or otherwise) and vegetables, is made differently in every state in Malaysia. The laksa in Kelantan is richer and has a more full-bodied flavour. The main ingredient is fish flesh. Laksam is another version, with a thicker noodle (similar to kuey teow). Laksa or laksam is served with ulam similar to that in nasi kerabu, with a pinch of salt and belacan, a fermented shrimp paste.

Thai-influenced dishes

Somtam

Somtam is a green papaya salad with a salty, spicy, and sour taste. The main items in it are young, unripe papaya, soy sauce, groundnuts, fish sauce, lime juice, and chilies. These items are combined in a mortar, pounded with a pestle for few seconds and served. The salty and lime juicy taste is very popular. This light dish is widely available in regions with large numbers of ethnic Thais, such as Tumpat and Siamese wats.

IMG_5345_zpsbe0a38d8

Colek
Contrary to popular belief, Colek is not just a dipping sauce, but can also refer to a snack eaten with the sauce. Colek comes in various forms, including meaty cholek, colek ayam (chicken), colek perut (cow tripe), colek pelepong (cow or lamb lung; usually fried plain), and also a variety of colek buah(fruits; usually unmatured, thus crunchy and taste sour) such as colek pauh (mango). The sauce or “the colek” comes in various forms. • Colek manis (with brown sugar). • A sweet, sour and very mildly hot version. This colek is different from other chili sauces because colek is very thin and rather sweet. This dipping sauce is used for chicken, and also goes well with shrimp, fish cake, spring roll, sausage, etc.
kelantan-food-cholek-buah
Budu
Budu is a salted (fermented) anchovy sauce eaten mainly as flavouring with rice, grilled fish and vegetables/salads (ulam). A bit of lime juice, hot chilis and shallots are added on for taste. Also, tempoyak (fermented durian) or fresh durian is added for good measure. Once so combined, the purple-brownish condiment has a blend of salty and sour taste. Sometimes, budu is used in cookings as part of the ingredient. Nowadays, other types of fish are also used to create Budu. Famous budu maker villages are Kg. Tawang, Bachok and Kg. Penambang near Kota Bharu. Similar sauces are found in the Philippines and Indochina (Vietnam, Cambodia).
budu kelantan
Tempoyak
Tempoyak is a fermented durian dip, used with normal white rice. Most unforgettable is eating the ‘tempoyak+budu+ulam’. Those with high blood pressure should beware of the high salt content of this condiment, however.
tempoyak
Phat phet
Another famous Thai dish is ‘phat phet belut’. The main ingredient of this cooking is eel. Many Thai restaurants around Tumpat and Wakaf Bharu make this dish their main attraction. Some customers prefer it spicy, and some prefer it less spicy. This dish is not easy to cook; it needs some experience in handling the heat, natural ingredients, salt, and the eel itself. This dish is also influenced by Chinese cuisine, for whom there is a belief that eating this exotic food is more healthy.
Kg%2520Kulim1

Culture

Kelantan is known as the cradle of Malay culture based on the diverse cultural activities practised by Kelantanese. Among the popular cultural practices are Dikir BaratWayang Kulit Kelantan,Wayang Kulit MelayuMak YongMenoraMain PuteriWau Bulan (kite-flying), Gasing (top-spinning), Silat, bird-singing competition and handicrafts.

Batik

IMG_0331-2_1500x1100_500KB

Dikir Barat

113

Wayang Kulit

Wayang_1

Mak Yong

mak yong

Gasing

b25.23094605_std

Silat

silat

Wau

wau

Menora

menora_72px2

Songket

p2songket

~Nisfu Syaaban, Rasulullah & Umatnya~

Malam Nisfu Syaaban merupakan malam yang penuh berkat dan rahmat selepas malam Lailatul Qadar.

Saiyidatina Aisyah r.a. meriwayatkan bahawa Nabi S.A.W tidak tidur pada malam itu sebagaimana yang tersebut dalam sebuah Hadis yangg diriwayatkan oleh Imam Al-Baihaqi r.a:

Rasulullah S.A.W telah bangun pada malam (Nisfu Syaaban) dan bersembahyang dan sungguh lama sujudnya sehingga aku fikir beliau telah wafat. Apabila aku melihat demikian aku mencuit ibu jari kaki Baginda S.A.W dan bergerak. Kemudian aku kembali dan aku dengar Baginda S.A.W berkata dalam sujudnya,

“Ya Allah aku pohonkan kemaafanMu daripada apa yang akan diturunkan dan aku pohonkan keredhaanMu daripada kemurkaanMu dan aku berlindung kepadaMu daripadaMu. Aku tidak dapat menghitung pujian terhadapMu seperti kamu memuji diriMu sendiri.”

Setelah Baginda S.A.W selesai sembahyang, Baginda berkata kepada Saiyidatina Aisyah r.a.

“Malam ini adalan malam Nisfu Syaaban. Sesungguhnya Allah Azzawajjala telah datang kepada hambanya pada malam Nisfu Syaaban dan memberi keampunan kepada mereka yang beristighfar, memberi rahmat ke atas mereka yang memberi rahmat (membuat amal makhruf dan nafi munkar) dan melambatkan rahmat dan keampunan terhadap orang-orang yang dengki.”

Hari Nisfu Syaaban adalah hari dimana buku catatan amalan kita selama setahun diangkat ke langit dan diganti dengan buku catatan yang baru. Catatan pertama yang akan dicatatkan dibuku yang baru akan bermula sebaik sahaja masuk waktu Maghrib (waktu senja), (15 Syaaban bermula pada 14 haribulan Syaaban sebaik sahaja masuk waktu Solat Maghrib)

Nabi Muhammad s.a.w. menggalakkan umatnya untuk bangun malam dan berjaga serta beriktikaf sepanjang malam kerana tidak mahu amalan diangkat dalam keadaan tidur atau lalai.

~4 Khalifah Yang Banyak Membantu Rasulullah Membangunkan Islam~

Khalifah-khalifah dunia Islam

  1. Abu Bakar As-Siddiq
  2. Umar bin Al-Khattab
  3. Usman Bin Affan
  4. Ali Bin Abi Talib

Khalifah pertama Abu Bakar As-Siddiq
Membenar kata nabi sahabat setia
Antara insan pertama memeluk Islam
Disegani pekerti mulia

Khalifah kedua Umar Bin Al-Khattab
Khalifah berani berjiwa mulia
Diberi gelaran Amirul Mukminin
Panglima agung orang mukmin

Khalifah ketiga Usman Bin Affan
Perjanjian Hudaibiyah tanda pengorbanan
Berani dan berbudi taat dan setia
Insan dermawan untuk agama

Khalifah keempat Ali Bin Abi Talib
Sepupu Rasulullah suami Fatimah
Kanak-kanak pertama yang memeluk Islam
Berilmu tinggi gagah dan berani

Kita??? Tanya pada diri sendiri…

~Sebelum Kewafatan Rasulullah~

Ali bin Abi Talin r.a. berkata: “Setelah turun Surah Idza ja’anashrullahi wal fath, baginda Rasulullah SAW ketika itu sedang sakit, dalam sakit itu baginda Rasulullah SAW keluar dengan kepala yang diikat iaitu pada hari Khamis, beliau memasuki masjid lalu naik ke atas mimbar dan beliau duduk di atas mimbar.

 

Muka baginda Rasulullah SAW yang pucat dan dengan mata yang mengalirkan air mata, baginda Rasulullah SAW pun memanggil Bilal bin Rabah dan menyuruh Bilal berseru di Madinah bagi mengumpulkan orang ramai bagi mendengar wasiat baginda Rasulullah SAW yang terakhir.

 

Apabila Bilal melaksanakan seperti yang diperintahkan oleh baginda SAW, maka berkumpul lah semua penduduk Kota Makkah yang terdiri dari budak-budak, orang dewasa lelaki dan perempuan. Kesemua mereka keluar dengan terbuka dan begitu juga dengan pasar menjadi kosong. Bersesaklah masjid sehingga penuh. Kemudian baginda Rasulullah SAW berkata kepada para jemaah: “Berilah peluang kepada orang-orang yang di belakang supaya masuk ke dalam.”

 

Setelah itu baginda Rasulullah SAW pun bangun berdiri sambil menangis beliau mengucap: “Inna Lillahi Wa Inna Ilaihi Raji’un.” Baginda Rasulullah SAW bersyukur kepada Allah SWT sebagaimana lazimnya dan membaca selawat utk semua nabi dan diri baginda sendiri.

 

Selepas itu baginda SAW pun bersabda : “Sesungguhnya aku Muhammad bin Abdullah bin Abdul Mutalib bin Hasyim dari bangsa Arab Makkah dan tiada nabi sesudah aku, wahai semua manusia dengarlah bahawasanya diriku telah diberitakan akan mati, dan telah terlalu dekat akan meninggalkan dunia ini, dan aku juga telah rindu kepada Tuhanku, dan sedihnya aku meninggalkan umatku. Apakah yang akan mereka katakan pula sepeninggalanku, Ya Allah selamatkan,selamatkan.”

 

Sabda baginda Rasulullah SAW : “Wahai sekalian manusia dengarlah wasiat terakhirku kepada kamu semua dan ingat-ingatlah serta sampaikanlah kepada mereka yang tidak hadir kerana ini adalah wasiatku yang terakhir. Wahai manusia, Allah SWT telah menjelaskan kepada kamu semua dalam kitab al-Quran yang diturunkannya tentang yang halal dan yang haram, yang harus kamu semua lakukan dan yang harus kamu semua tinggalkan, oleh itu hendaklah kamu semua gunakan yang halal dan tinggalkan yang sama sekali haram dan percayalah pada yang musyabih dan lakukalah yang muhkam (tegas) dan jadikan ia sebagai peringatanmu yang berupa contoh-contoh itu.”

 

Setelah itu Rasulullah SAW memandang ke langit sambil berkata : “Ya Allah, sesungguhnya aku telah menyampaikan maka saksikanlah.”

 

Bersabda Rasulullah SAW lagi : “Wahai manusia awaslah kamu dari hawa nafsu yang sesat yang menyesatkan yang jauh dari tuntutan rahmat Allah SWT dan syurga bahkan ianya dekat kepada neraka. Oleh itu hendaklah kamu semua menjaga jama’ah (kumpulan) dan hendaklah istiqamah (tetap jujur dan lurus) kerana ini akan mendekatkan diri kepada Allah dan syurga dan yang menjauhkan dari api neraka. Sabda baginda SAW lagi : “Ya Allah, aku telah menyampaikan. Wahai manusia, takutlah kamu kepada Allah, takutlah kamu kepada Allah dalam menjaga agama dan amanat yang telah diamanatkan kepada kamu. Takutlah kepada Allah. Takutlah kepada Allah dalam memelihara hamba-hambamu, hendaklah kamu memberi mereka makan dari apa yang kamu makan, begitu juga dengan pakaian, hendaklah kamu memberi mereka pakaian dari apa yang kamu pakai dan janganlah kamu memaksa mereka melakukan sesuatuyang mereka tidak kuat untuk melakukan, kerana mereka itu juga dijadikan dari daging dan darah, yakni makhluk yang sama dengan kamu. Dan ingatlah mereka yang aniaya pada mereka (hamba-hambamu) maka akulah lawannya pada hari Kiamat nanti dan Allah SAW hakimnya.”

 

Baginda SAW menyambung lagi : “Takutlah kamu kepada kepada Allah dalam memelihara isteri, tepatilah mahar yang telah kamu janjikan pada mereka dan jangan menganiaya mereka, nescaya kamu akan diharamkan dari hasanat-hasanatmu pada hari Kiamat. Ingatlah saya telah menyampaikan. Wahai manusia hendaklah kamu menjaga dirimu dann keluargamu dari api neraka, dan hendaklah kamu mengajar mereka akhlak sopan santun, sebab mereka itu adalah bagai orang tawananmu dan amanat. Ingatlah saya telah menyampaikan. Wahai manusia patuhlah pada pemerintahmu dan jangan menentang mereka meskipun dari keturunan Habasyi yang terpotong hidungnya, sebab yang patuh pada amir itu beerti taat kepadaku, dan sesiapa yang taat kepadaku beerti taat kepada Allah, dan sesiapa yang menentang mereka beerti menentang aku, dan mereka yang menentang aku beerti maksiat kepada Allah. Ingatlah jangan keluar dari mereka, dan jangan memutuskan janji-janjimu pada mereka, ingatlah saya telah menyampaikan.”

 

Rasulullah SAW menyambung lagi : “Wahai manusia, hendaklah kamu cinta kepada keluargaku, ahli-ahli Qur’an dan para ulama-ulamamu, jangan sekali-kali kamu membenci atau hasad dengki pada mereka, jangan kamu menghina mereka, ingatlah sesiapa yang cinta pada mereka beerti cinta kepadaku dan sesiapa cinta kepadaku, maka Allah cinta kepadanya, dan sesiapa yang membenci pada mereka bererti membenci padaku, dan sesiapa yang benci padaku maka benci pada Allah. Ingatlah saya telah menyampaikan. Wahai manusia jagalah solat lima waktu dengan menyempurnakan wudhunya dan menyempurnakan ruku’, sujudnya. Wahai manusia keluarkanlah zakat hartamu, ingatlah sesiapa yang tidak mahu mengeluarkan zakat maka tidak dikira (anggap) solatnya, dan siapa yang tidak dikira (anggap) solatnya, maka dia tidak beragama, dan tidak dikira puasa dan hajinya dan juga jihadnya. Ya Allah saya telah menyampaikan.”

 

Sabda Rasulullah SAW lagi : Wahai manusia sesungguhnya Allah SWT telah mewajibkan haji keatas orang yang berkuasa perjalanannya dan sesiapa yang tidak mahu melaksanakannya maka bolehlah dia pilih apakah dia akan mati seperti Yahudi atau Nasrani atau Majusi kecuali yang uzur kerana penyakit atau kerana raja yang zalim. Ingatlah bahawa mereka tidak akan mendapat syafaatku dan tidak akan minum dari telagaku. Ingatlah sayan telah menyampaikan. Wahai manusia sesungguhnya Allah SWT akan mengumpulkan kamu semua pada hari Kiamat disuatu lapangan dalam kedudukan yang sangat berat, mengerikan, pada hari yang tidak berguna harta atau anak buah, kecuali orang yang menghadap kepada Allah dengan hati yang suci bersih dari syirik, ingatlah saya telah menyampaikan.”

 

Rasulullah SAW bersabda lagi : “Wahai manusia, jagalah lidah kamu, keluarkan airmata kamu, tundukkan hatimu dan letihkanlah badanmu serta berjihadlah melawan musuhmu, makmurkanlah masjidmu dan ikhlaskan imanmu. Nasihatlah teman-temanmu, berbuatlah kebaikan untuk dirimu dan jagalah kemaluanmu, bersedekahlah dari hartamu, jangan hasut-menghasut nescaya akan hilang hasanatmu (pahala), jangan ghibah (mengumpat) nescaya binasa kamu. Ingatlah saya telah menyampaikan. Wahai manusia berusahalah kamu dalam memerdekakan budak-budakmu (hamba-hamba), dan berbuatlah kebaikan untuk kekuranganmu dan hajatmu. Wahai manusia jangan menganiaya, sebab Allah sendiri yang akan menuntut terhadap siapa yang menganiaya, dan kamu juga yang akan menanggung perhitunganmu dan kepada Allah kamu akan kembali, Allah tidak rela jika kamu melakukan maksiat. Wahai manusia sesungguhnya sesiapa yang berbuat kebaikan maka untungnya itu adalah untuknya sendiri, dan sekiranya sesiapa melakukan kejahatan maka kejahatan itu akan ditanggungnya sendiri dan Allah tidak akan menganiaya pada hamba-hambaNya, oleh itu jagalah dirimu dan hari dimana kamu dihadapkan kepada Allah, dimana setiap orang akan dibalas atas segala amal usahanya dan mereka tidak akan dianiaya.

 

Akhir sekali baginda Rasulullah SAW bersabda : “Wahai manusia sesungguhnya aku akan menghadap Allah SWT dan aku telah diberitahu akan kedatangan kematianku, maka aku serahkan kamu semua kepada Allah iaitu agama dan amanatmu. Wassalamu alaikum warah matullahi wabarakatuh.”

 

Setelah selesai sabdaan baginda maka baginda SAW pun turun dari mimbar dan terus masuk kedalam rumah dan tidak keluar lagi selepas itu.

 

Wallahu A’lam

 

(Di adaptasi dari penulis Salman Al-Farisi)