Jika itu Takdirku…

cropped-cropped-wonderful-love-me-red-rose-wallpaper1.jpgAlam perkahwinan, tidak seindah yang kita idamkan. Biarpun hari ini kita bahagia, esok lusa belum tentu bahagia itu tidak diragut. Pasti tidak berlaku dan pasti juga akan berlaku.

Bagi pasangan isteri atau suami, kehadiran orang ketiga adalah sesuatu yang amat menyakitkan. Asalnya persahabatan, tetapi berakhir hingga ke ranjang. Remuknya hati, hanya Dia yang lebih mengetahuinya.

Biarpun mereka yang baik hubungannya dengan Allah juga sering dirundung masalah kecurangan sebegini, apatah lagi mereka yang jauh wudhuk dan solatnya.

Jika kini Hana/ Zarif yang menjadi orang ketiga dalam rumahtangga. Esok lusa pasti akan ada Sara/ Haikal pula sebagai galang gantinya. Orang ketiga hanyalah objek  kepada ujian yang Allah hadirkan bagi sesebuah pasangan.

Seringkali kita menjadikan orang ketiga dan pasangan kita sebagai pesalah keruntuhan rumahtangga kita. Namun kita lupa untuk muhasabah diri bahawa setiap apa yang berlaku itu berhikmah. Dan hikmahnya mungkin Allah mahu kita mendekatkan diri padanya. Tanda dia rindu akan rayuan dan airmata hambanya.

Jika Allah tidak menguji kita dengan ujian kecurangan pasangan, pasti ada ujian lain yang Allah berikan kepada kita. Terima dan hadapilah dengan hati yang berserah sepenuhnya kepada Allah. Sepenuhnya kepada Allah kerana pasangan kita hanyalah PINJAMAN semata-mata.

Jika anda ada sabar, bertahanlah. Jika tiada sabar dan lebih tenang tanpa memikirkannya, redha dan leraikanlah. Tiada satu pun pasangan di dunia ini yang berkahwin untuk berpisah. Namun jika perpisahan itu lebih membawa kita dekat dengan Allah dan menjauhkan kita dari perbalahan yang tidak berkesudahan, mungkin itu adalah sebaik-baik penamatnya.

Semoga kita redha dengan ujian Allah. Kerana hanya Dia yang tahu apa yang terbaik untuk kita…

Rose_Eno

 

Advertisements

::Pendapat/Comment::

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s