Aidiladha 2016…

salam aidiladha buat diri sendiri…

tiada pembuka kata seindah assalamualaikum. tak sangka rupanya dah almost 9 month aku tak update wordpress blog. kenapa agaknya.

alhamdulillah, almost  9 month juga aku officially worked with little caliph kindergarten as a teacher. setelah aku melalui banyak pengalaman perit sebagai pensyarah di kolej . Allah memberiku satu pekerjaan yang aku di kelilingi anak anak syurga, teman sekerja yang cukup solat 5 waktunya dan yang paling penting, aku banyak masa bersama anak anak yang sangat aku sayangi. syukur pada Allah.

tenang itu mendekati aku secara perlahan. berkat doaku selama ini.

alhamdulillah juga, rumah peninggalan arwah emak kepadaku telah siap dan hanya tunggu masa aku memasukkan perabot. walaupun tidak besar, namun itulah satu satunya tinggalkan arwah kepadaku dan anak anak. tempat berteduh untuk aku dan anak anak jika ditakdirkan suatu masa nanti kami akan berpindah ke kampung halaman.

baru baru ni aku membaca sebuah artikel di laman facebook berkisarkan berlaku kehambaran rumahtangga kerana isteri yang terlalu berdikari dalam pengurusan rumahtangga. terus terang aku katakan, kehambaran itu adalah perkara nombor 2 kerana jodoh itu rahsia Allah. tetapi apa yang menjadi keutamaan aku ialah adalah sangat perlu bagi seorang wanita untuk berdikari selagi dia mampu. andai kata berlaku perpisahan dalam pasangan suami isteri dan bekas suami kurang bertanggungjawab, maka berdikari adalah apa yang akan dialami oleh seorangb wanita bagi menyara dan membesarkan anak anak dengan kasih sayang. tidak perlu mengharapkan bantuan atau huluran bekas suami kerana wanita mampu bekerja, mendapat bantuan sebagai ibu tunggal dan yang pasti sokongna keluarga pastinya tidak berbelah bagi. wanita, be strong… anak anak penguat semangat dan teruskan hidup dengan bahagia bersama mereka. perkara lepas usah difikirkan. apa yang allah takdirkan, pasti ada hikmahnya.

sekian celoteh aku.

 

Advertisements

::Pendapat/Comment::

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s