Demi kamu wahai anak-anak..

Entri kali ni, aku cuma nak titipkan mengenai pengalaman aku mengandung, melahirkan dan berpantang dua orang anak perempuanku.

Ainul Mardhiah…anak pertamaku.

Awal kehamilan, aku muntah-muntah. Di pertengahan aku selalu sakit kepala. Di akhirnya pula, tumit kaki aku sakit-sakit.

Aku bersalin di Kelantan. Saat melahirkan, tiada siapa menemani kerana emak ke Mekah. Kakak pula tidak dibenarkan masuk ke bilik bersalin. Suami pula sedang dalam perjalanan dari Kuala Lumpur ke Kelantan demi aku dan anak. Mujurlah ada seorang doktor pelatih muda yang sentiasa ada ketika aku mengerang kesakitan. Pautan aku pada lengannya takkan aku lupakan.

Berpantang pula adalah proses yang amat memudaratkan bagi aku. Hanya makan ikan haruan bakar sepanjang seminggu berpantang. Terlalu banyak pantang larang dan apa yang membuatkan aku sentiasa menangis adalah saat melihat anak kesayanganku muntah dan menangis di waktu malam.

Ainul Nadhirah…anak keduaku.

Awal kehamilan, tiada lansung muntah-muntah. Tetapi sepanjang mengandungkan anak kedua aku, aku sering sakit kepala. Mungkin penat melayan anak pertama yang masih kecil.

Aku bersalin di Kuala Lumpur. Melahirkan anak kedua, sakitnya dapat aku litupi dengan kehadiran suami di sisi. Mencium tangannya di saat aku mengerang kesakitan adalah penawar kesakitan di kala itu. Bau badan suamiku juga sedikit sebanyak menenangkan aku.

Berpantang pula, aku mengambil masa dua minggu berada di rumah mertua. Mertua menjaga aku dan anak sulungku sebaik mungkin bagi mengurangkan beban aku. Suami pula sering berjaga malam demi anak sulung kami yang suka merengek. Pantang larang tidak terlalu banyak kerana banyak jenis makanan yang mertua aku sediakan yang baik untuk ibu berpantang. Terima kasih, mak…

*************

Inilah pengalaman aku dan anak-anak dan aku harap entri ini dapat di baca oleh mereka suatu masa nanti…

InshaAllah.

Advertisements

::Pendapat/Comment::

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s