🏵️Elak gangguan jin/syaitan🏵️

Mari amalkan…

1. Jangan sidai baju dalam bilik air . Setan akan masuk ke dalam baju tersebut. Bila kita pakai, kita yang kena.

2. Jangan biar baju disidai di luar berembun. Biarkan di luar, esok basuh balik baru jemur balik…nanti dia akan ikut masuk dalam rumah. Ambil sebelum maghrib.

3. Jangan biar nasi berteraburan di lantai. Jin akan makan. Seolah-olah kita menjemput mereka (jin/setan) masuk ke dalam rumah, habis makan malam bersihkan.

4. Jangan buka tingkap atau pintu waktu maghrib. Setan/jin akan masuk melalui ruang² yang terbuka.

5. Banyakkan bersedekah untuk hindar penyakit…termasuk penyakit hati, hasad dengki.

6. Berhenti seketika ketika perjalanan dalam waktu maghrib. Waktu maghrib merupakan zon merah, banyak setan berkeliaran. Singgah ke masjid atau kedai kopi.

7. Jangan biarkan anak main di luar rumah ketika waktu maghrib.

8. Jangan bercakap dalam tandas. Tandas rumah jin, umpama kita bersembang dengan dia.

9. Jangan kencing berdiri. Jin / syaitan yang disambar petir yang cacat akan sihat semula bila kena air kencing orang berdiri.

10. Tutup kepala bila buang air besar. Setan akan ambil najis dan lumur di atas kepala bila tidak ditutup.

11. Tutup makanan dan minuman ketika ditinggalkan. Memadai tutup dengan sudu dan baca bismillah..kalau tutup penuh lagi bagus. Setan akan berak & kencing dalam makanan yang terbuka lama.

12. Jangan makan makanan yang terbuka lama..sebab dah jadi makanan jin/setan

13. Jangan tidur kaki menghadap ke kiblat. Tidur mengiring ke kanan, badan dan muka hala ke arah kiblat..sihir mudah masuk kalau tidur kaki menghadap ke kiblat. ia akan masuk melalui kaki.

14. Jangan gantung gambar bernyawa dalam rumah.

15. Jangan pamerkan patung di dalam rumah.

16. Gunakan jam tawaf di rumah. Untuk dapatkan aura tawaf.
Ada 1 kes, gantung jam tawaf dalam rumah 3x jatuh, bila dikaji isterinya ada saka.

17. Amalkan ayat Manzil.

18. Pasangkan cd ayat Ruqyah & bacaan 30 juzuk.

19. Basuh pad wanita sebelum buang dalam tong sampah. Kalau tidak , jin suka makan darah.

20. Jangan makan/minum dengan tangan kiri.

21. Basuh pinggan makan selepas makan malam.

22. Sediakan semburan air yang telah di ruqyahkan untuk persiapan. Kalau ada apa² boleh digunakan.

23. Solat berjemaah dalam rumah bersama keluarga sekurang-kurangnya 3 kali seminggu.

24. Masuk rumah bagi salam, A’uzubillah, Bismillah hissami’il ‘alim dan masuk menggunakan kaki kanan.

25. Jangan tidur di antara Asar dan Maghrib. Zon oren atau zon kecerdikan. Kalau tidur akan jadi lembap.

26. Peluk isteri suami setiap kali bangun pagi.

27. Peluk dan cium anak bila hendak keluar.

28. Bacakan Al-fatihah dan tiupkan di ubun-ubun anak² masa tidur dan niatkan .

29. Genggam beras. Selawat 3x, alfatihah 1x, kacau ikut tawaf masa setiap kali nak masak nasi. Niat . Untuk kebahagiaan.

30. Jangan makan organ dalaman binatang. Contoh hati.

31. Letak ais pada pipi sekali sekala . Zon himunisasi.

32. Mandi ais sekali skala . Mandi sebelah malam. Untuk keluarkan haba panas dalam badan dan kebaikan organ dalaman.

33. Mandi garam pagi dan petang.

34. Pakai wangian sebelum tidur, jin tak suka wangi²an.

35. Digalakkan berhubungan dengan suami/isteri 3x seminggu.

36. Dilarang berhubungan dengan isteri/suami dalam tandas.

37. Amalan zikir asma ul husna.

38. Makan kurma 1 hari 1 biji

39. Makan garam bukit setiap pagi. Garam untuk neutralkan asid dalam badan.

40. Baca doa untuk lembutkan hati suami/isteri..tiup kat ubun dan telinga dia.

41. Baca 3 kali Surah Al-Ikhlas, surah Al-Falaq dan Surah An-Nas sebelum tidur, 3 kali ayat qursi.

42. Baca bismillah 5, 3x sebelum makan. Bismillahillazi…terlindung dari santau.

43. Selawat nabi 3x pada nabi sulaiman ketika nak ambil​ daun pada waktu malam.

44. Pasang lampu ketika tinggalkan rumah, jangan biar gelap.

45. Segalanya serah pada Allah taala.. Tawakal pada Dia…berdoa setiap pagi waktu subuh.

Semoga bermanfaat….

Advertisements

~ku bersuara lagi~

Assalamualaikum kepada pembaca yang mungkin menantikan penulisanku yang telah agak lama kesepian.

Bukan bermakna tiada lagi karangan. Mana mungkin kehabisan karangan hidup yang berjela jela incinya.

Ku titipkan lagi dan lagi agar rindu itu berbalas. Tiada lagi penyesalan malahan redha dengan ketentuan Allah satu satunya maha mengetahui.

Kehidupan ini berjalan serentak dengan isi alam sesuai kemenjadiannya. Jika mampu, ku teruskan berjalan memimpin tangan mereka yang memerlukanku.

Hidupku kini lebih penuh dengan makna hatta hadirnya insan insan anugerah Allah kepadaku.

Tiada apa lagi yang dapat ku kesali melainkan hidup ini ku teruskan walau pelbagai duri ranjau bertimpa timpa.

Ya Allah… sesungguhnya perancangan Mu adalah yang paling wajar dan hikmahnya sangat penuh melimpah limpah.

Alahamdulillah..

 

Rose_Eno
Cheras

Syurga Sang Isteri…

Rasulullah s.a.w dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Aisyah r.a bermaksud:

“Aku pernah bertanya kepada Baginda: “Siapakah orang yang paling berhak ke atas isteri ?” Baginda menjawab:”Orang yang paling berhak kepada isteri ialah suaminya”. Kemudian aku bertanya lagi :”Dan siapakah orang yang paling berhak ke atas suami?” Baginda menjawab:”Orang yang paling berhak ke atas seorang suami ialah ibu kandungnya.” – (Riwayat Bazar dan al-Hakim)

Seperti semua sedia maklum, syurga seorang perempuan (belum kahwin) terletak di bawah tapak kaki ibunya.., tetapi, bagi seorang wanita (bergelar isteri), syurga nya terletak di bawah kaki suami.

Maknanya, taat kepada suami maka, si isteri akan mudah mendapat syurga. Mudah sebenarnya seorang wanita untuk mendapat syurga Allah s.w.t.

Dalam sebuah hadis yang lain pula Baginda bersabda bermaksud: “Sekiranya aku dibenarkan untuk memerintahkan seseorang bersujud kepada orang lain nescaya aku perintahkan seorang isteri bersujud kepada suaminya.” – (Riwayat Tirmizi dab Ibnu Hibban)

Betapa Rasulullah s.a.w menyuruh kita taat kan suami dan kalau si isteri menderhaka kepada suaminya.., walaupun cuma keluar tanpa izin. Maka jadilah si isteri tadi isteri yang nusyuz.., dan sesungguhnya isteri yang nusyuz tidak layak di syurga Allah!

Dalam hadis yang lain Rasulullah s.a.w bersabda bermaksud:

“Kebanyakan ahli neraka adalah terdiri daripada kaum wanita.” Maka menangislah mereka dan bertanya salah seorang daripada mereka: “Mengapa terjadi demikian, adakah kerana mereka berzina atau membunuh anak atau kafir ?” Baginda menjawab : “Tidak, mereka ini ialah mereka yang menggunakan lidah menyakiti hati suami dan tidak bersyukur akan nikmat yang disediakan oleh suaminya.” – (Riwayat Muslim)

Janganlah disakiti hati suami.., fikir sebelum nak berkata-kata.., kalau tak termasuklah kita dalam golongan di atas ni.

Kebelakangan ni mcam-macam kes tentang suami isteri dapat kita dengar, si isteri dah pandai mintak cerai sebab kononnya boleh hidup sendiri. Kalau lah si isteri yang mintak cerai dari suaminya baca hadis ni, rasanya mesti tak gamak dia nak berbuat sedemikian :

Sabda Rasulallah s.a.w bermaksud:

“Mana-mana isteri yang meminta suaminya menceraikannya dengan tiada sebab yang dibenarkan oleh syara’ maka haram baginya bau syurga.” – (Riwayat Abu Daud dan Tirmizi)

Ketahuilah wahai isteri sekalipun seseorang suami itu kejam atau jahat HARAM bagi isteri itu derhaka dan menyakiti hati suaminya. Isteri wajib taat kepada perintah suami dengan keadaan apa sekalipun SELAGI SUAMI TIDAK MEYURUH KE ARAH KEMAKSIATAN.

Ini adalah disebabkan oleh kemudahan jalan pintas untuk kesyurga yang Allah s.a.w berikan kepada isteri iaitu dengan hanya Menjaga Solat, Puasa,Jaga Kehormatan dan Taat Kepada Suami.

Sebagaimana Sabda Rasullullah s.a.w “Perempuan apabila sembahyang lima waktu, puasa bulan ramadhan, memelihara kehormatannya serta taat akan suaminya, masuklah dia dari pintu syurga mana sahaja yang dikehendaki”

Sabda baginda lagi.., “Wanita yang taat berkhidmat kepada suaminya akan tertutup pintu-pintu neraka dan terbuka pintu-pintu syurga. Masuklah dari mana-mana pintu yang di kehendaki dengan tidak berhisab!”

Sebagaimana isteri firaun Asiah yang tetap taat dengan suaminya yang kafir sehingga beliau dipancung .

Al-Quran surah At-Tahrim ayat 11 yang bermaksud : “Dan Allah s.w.t mengemukakan satu misalan perbandingan bagi orang yang beriman iaitu perihal isteri Firaun ketika ia berkata : “Tuhanku, binalah untukku sebuah istana di sisi-Mu dalam syurga dan selamatkanlah aku daripada kaum yang zalim.”

Permohonan Asiah diperkenankan oleh Allah s.w.t, lalu Allah perintahkan kepada malaikat : “Sesungguhnya hamba-Ku memohon pada-Ku dan aku perkenankan permohonannya.

Maka perlihatlah padanya gambarannya kerana suaminya didunia akan Aku ganti dengan suami yang lebih baik di dalam syurga, istananya yang ada di dunia akan Aku ganti dengan istana yang lebih baik di dalam syurga.”

Jika itu Takdirku…

cropped-cropped-wonderful-love-me-red-rose-wallpaper1.jpgAlam perkahwinan, tidak seindah yang kita idamkan. Biarpun hari ini kita bahagia, esok lusa belum tentu bahagia itu tidak diragut. Pasti tidak berlaku dan pasti juga akan berlaku.

Bagi pasangan isteri atau suami, kehadiran orang ketiga adalah sesuatu yang amat menyakitkan. Asalnya persahabatan, tetapi berakhir hingga ke ranjang. Remuknya hati, hanya Dia yang lebih mengetahuinya.

Biarpun mereka yang baik hubungannya dengan Allah juga sering dirundung masalah kecurangan sebegini, apatah lagi mereka yang jauh wudhuk dan solatnya.

Jika kini Hana/ Zarif yang menjadi orang ketiga dalam rumahtangga. Esok lusa pasti akan ada Sara/ Haikal pula sebagai galang gantinya. Orang ketiga hanyalah objek  kepada ujian yang Allah hadirkan bagi sesebuah pasangan.

Seringkali kita menjadikan orang ketiga dan pasangan kita sebagai pesalah keruntuhan rumahtangga kita. Namun kita lupa untuk muhasabah diri bahawa setiap apa yang berlaku itu berhikmah. Dan hikmahnya mungkin Allah mahu kita mendekatkan diri padanya. Tanda dia rindu akan rayuan dan airmata hambanya.

Jika Allah tidak menguji kita dengan ujian kecurangan pasangan, pasti ada ujian lain yang Allah berikan kepada kita. Terima dan hadapilah dengan hati yang berserah sepenuhnya kepada Allah. Sepenuhnya kepada Allah kerana pasangan kita hanyalah PINJAMAN semata-mata.

Jika anda ada sabar, bertahanlah. Jika tiada sabar dan lebih tenang tanpa memikirkannya, redha dan leraikanlah. Tiada satu pun pasangan di dunia ini yang berkahwin untuk berpisah. Namun jika perpisahan itu lebih membawa kita dekat dengan Allah dan menjauhkan kita dari perbalahan yang tidak berkesudahan, mungkin itu adalah sebaik-baik penamatnya.

Semoga kita redha dengan ujian Allah. Kerana hanya Dia yang tahu apa yang terbaik untuk kita…

Rose_Eno

 

Hanya sekadar luahan..

Salam kasih buat blogger yang sentiasa menantikan nukilan kecilku. Tiada apa sangat ingin ku katakan melainkan sedikit luahan yang pasti akan ku ingat sepanjang hidup ini.

Dia adalah insan yang amat ku segani di antara yang lain. Dia adalah insan yang amat ku sayang berbanding yang lain. Dia antara yang menjadi kesayangan buat ibuku.

Hanya kerana dua potong ayat bertidak lebih daripada 10 patah perkataan, sayang ku padanya teruji. Bertahun lamanya mengenali namun kini baru ku tahu isi hatinya. 

Nafas bagaikan terhenti. Degup jantung penuh debaran laju. Petang 26 June 2017 bersamaan hari isnin adalah detik dan saat yang tidak mungkin ku lupakan seumur hidupku.

Akan ku ingat, akan ku simpan di kotak memori. Pengajaran bagi insan kerdil sepertiku yang hanya menumpang di bumi Allah ini...

Salam

Taman Bukit Segar, Cheras.

22.04pm

dingin…

salam kasih…

pena jemariku berjalan lagi. cuba menerobos erti sebuah kehidupan. mata masih segar. anak anak lena dibuai mimpi. melayan jemari sambil dengar lagu anuar zain. best jugak..

chit chat dgn bestfriend dan kakak sikit. feel good. feel better. jap lagi nak mandi. segarkan badan.

ok bye!

sang…

Jemari ini ingin menari laju hari ini. Menitipkan perjalanan sebuah jambatan kehidupan yang tidak pasti ke mana arah tujunya. Mencari bahagia yang tidak pasti akan bertemu atau tidakkah.

Di manakah aka nada bahagia jikalau fajar menyinsing dengan amarah yang tidak pernah ada rasa puas hati dari sang suami. Setiap hari hari dimulai dengan amarah yang tiada bersebab. Sedangkan si isteri bersengkang mata di malam hari menemankan anak anak yang kecilan.

Apakan daya sang hati tatkala sang suami membenamkan sifat berkira dengan isteri sendiri dalam kehidupan seharian walhal itu adalah tanggungjawab yang diamanahkan sang Pencipta. Sering diungkit tentang pulus yang diperolehi setiap purnama dan dihabisi oleh anak anak dan sang isteri. Di mulutnya kata tidak mengapa tetapi tingkahnya seringkali memberontak dan mewar warkan amarah.

Sang isteri bertanya sampai bila harus keadaan ini berterusan… Saat itu juga sang suami berkira kira ingin mencari gadis lain sebagai suri. Sang isteri tidak sesuai bergandingan dengannya kerana seringkali menyakiti hati. Lalu sang isteri meng’amin’kan doa sang suami. Semoga sang suami bertemu sang isteri yang boleh berdepan dengan seribu api yang panas mem’baran’.

Sejauh mana kaki ini melangkah bersama sang baran…hanya Dia yang pasti. Dia sudah menentukan yang terbaik untuk sang isteri dan anak anak..